-

lukasz-swiecicki

Mój najbardziej ulubiony felietonista i dlaczego jest nim...?

Mój najbardziej ulubiony felietonista i dlaczego jest nim…?

Dlaczego to jest dla mnie ważne, żeby sobie powiedzieć, których felietonistów lubię najbardziej? Niedawno, że tak powiem na dniach, skończyłem 60 lat i zdałem sobie sprawę z tego, że różne strumienie rzeźbiły we mnie swoje koryta.

Te najbardziej oczywiste strumienie czyli bycie mężem, ojcem, dziadkiem. Te bardzo silne czyli bycie lekarzem, psychiatrą, nie śmiem powiedzieć naukowcem – bo nim jednak nie jestem, ale jakoś tam „poszukującym prawdy medycznej” (nie, chyba nie to, mam nadzieję, że się domyślacie o co mi chodzi, a czego nie umiem dobrze wyrazić).

No i te dziwne, kręte, ale jednak, jak to teraz widzę i widzę coraz bardziej, bycie specyficznym opowiadaczem historii czyli felietonistą. To się też okazuje bardzo ważne. Dlatego cofam się w pamięci i szukam tych, którzy mnie natchnęli i których lubię najbardziej.

To trudny temat. Bo gdybym na przykład powiedział, że moim ulubionym felietonistą jest Robert Mazurek, to nie skłamię w zasadzie. Ale z drugiej strony…

Robert jest moim przyjacielem. Czyli to byłby jakiś nepotyzm z mojej strony, gdyby był też ulubionym felietonistą...

Kurczaki, przecież ja byłem nawet na tych słynnych urodzinach Mazurka, które będę przez wieki wspominane jak jakieś sumy bajońskie (swoją drogą to chyba nie były tanie urodziny?), mydło od Zabłockiego, czy męki od Piekarskiego.

Kojarzycie? Ludzie będą mówić: „jak Piekarski na mękach”, „wyjść jak Zabłocki na mydle”, „ubawić się jak Siemoniak na Mazurka urodzinach”. Ni cholery nikt nie będzie wiedział o co chodzi. Ludziom się będzie kojarzyło, że ten mazurek to ciasto, ptaszek, mazurek Chopina. Cokolwiek. Ale Robert – nieśmiertelny. Warte każde pieniądze.

Tylko czy w takiej sytuacji mogę bezstronnie powiedzieć – „tak, Mazurek jest największym felietonistą”?

Ale to nie jest jedyny problem. Drugi jest gorszy. Bo, powiedzmy, uznam, że jednak Mazurek jest numerem jeden. Ale potem powiem, że zaraz po nim – Jeremy Clarkson…

Nie, oczywiście, ja wiem, że Robert nie wie, kto to jest Clarkson (przypomnę, że ostatnio Robert Mazurek nie wiedział, że odbywają się jakieś mistrzostwa w piłkę nożną, a nawet chyba nie wiedział, że istnieje piłka nożna, ponieważ był zajęty KONKURSEM CHOPINOWSKIM, rzecz to oczywista). To by było dwa piętra poniżej poziomu jego godności, gdyby wiedział.

Nie wie. Ale w mordę to by mi jednak dał. On i Clarkson w jednej linijce. Nie. Tego nie zrobię. Robert bardzo solidnie wygląda, on może mocno uderzyć. Z drugiej strony z Clarksona nie chciałbym rezygnować. Czyli muszę z Roberta. No kurcze. Ale Robert przyjaciel…

Sami widzicie, że to jest problem. Chociaż oczywiście z Clarksonem żartowałem. Na pewno nie jest na drugim miejscu. Bo przecież jest Umberto Ecco, Maciej Rybiński (bardzo wysoko!), Igor Zalewski (tak, tak! Wyżej niż sam by pomyślał, gdyby oczywiście w ogóle o mnie myślał, niestety nie znamy się, bo Mazurek nas nie zapoznał. A Igor bardzo dla mnie ważny i pisałem o tym), Józef Mackiewicz (tak, pisał także felietony), Stefan Kisielewski, Art Buchwald, Ephraim Kishon, Rafał Ziemkiewicz, ja lubię nawet niektóre persyflaże felietonopodobne Krzysztofa Feusette’a.

Może kogoś to zdziwi, ale ja w ogóle lubię persyflaże, nawet w nadmiarze, że się tak wyrażę.. One są jak cukierki Michałki – ostro przefajnowane, ale rączka się wyciąga po następny..

I z całą pewnością na liście jest jeszcze ten starożytny gość, który w Biblii opisał historię Józefa i jego braci. Nie mówcie mi, że nie był felietonistą. Bo był i to odjechanym. To wyliczenie jest bardzo dziwaczne. Wiem i nie wstydzę się tego, bo to jest wyliczenie godne felietonisty. Biorę Clarksona na świadka.

Tu dojechałem do miejsca, w którym wypadałoby odpowiedzieć na pytanie tytułowe. Tylko niby jak to zrobić, skoro nie ma już na to miejsca?

To znaczy niby miejsca to tak ogólnie jest ile chcieć, tylko potem Czytelnicy piszą, że za długie to wszystko i czytać się nie da. Tak więc odpowiedź będzie w części drugiej. Pani Basi i innym ewentualnie chętnym mogę wysłać całość, bo już właściwie jest napisana (przecież stąd wiem, że jest dłuuugo!!!) na maila czy jakoś tak. Pozostali nie chcą, to na razie nie dostaną.

 

 



tagi: ulubiony felietonista 

lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 10:40
37     1712    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 10:44

Tak z głupia frant zapytam - dlaczego Mazurek nie zaprasza Pana do programu? Przecież występuje z innym swoim przyjacielem Stanowskim i nikt tam nikomu nepotyzmu nie zarzuca? 

zaloguj się by móc komentować

umami @gabriel-maciejewski 20 grudnia 2021 10:44
20 grudnia 2021 11:43

A to profesor nie jest potępiony przez mainstream? Mazurek chyba się z tym liczy, a może nie? Dobre pytanie.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @gabriel-maciejewski 20 grudnia 2021 10:44
20 grudnia 2021 11:48

Jako gość Pan profesor już u Mazurka wystąpił...

https://www.youtube.com/watch?v=UEBId2hXqjs

Redaktor Mazurek - jak opowiada - który urodził się w 1971 roku w rodzinie psychologów, do matury mieszkał w pomorskim Świeciu.  "– Mieszkaliśmy na terenie szpitala psychiatrycznego. Miejsce nieoczywiste i niezwykłe też z tego powodu, że niemal wszystkie dzieci z podwórka pochodziły z lekarskich rodzin, przyjezdnych i spoza Pomorza..."

To chyba właśnie  ta nieoczywistość ówczesnego miejsca zamieszkania w Świeciu zaowocowała oczywistością zaproszenia Profesora do programu...

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @gabriel-maciejewski 20 grudnia 2021 10:44
20 grudnia 2021 11:52

Byłem w kilku różnych programch Roberta, zrobił też ze mną ze trzy duże wywiady. Bardziej mnie już lansować nie mógł..

zaloguj się by móc komentować

umami @Maginiu 20 grudnia 2021 11:48
20 grudnia 2021 11:52

O, dzięki, posłucham. Czyli jednak profesor wyklęty nie jest. Jeśli można było taką miarę zastosować.

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @umami 20 grudnia 2021 11:43
20 grudnia 2021 11:53

A nie jestem?? Myślałem, że jestem. Od 6 lat nie zostałem zaproszony na żadną konferencję, nie dostaję habilitacji do recenzji, i w ogóle. Jestem całkowicie potępiony i zostałem felietonistą..

zaloguj się by móc komentować

umami @Maginiu 20 grudnia 2021 11:48
20 grudnia 2021 11:55

Jeśli to materiał z kwietnia tego roku, to jednak propagandysta. 

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @lukasz-swiecicki 20 grudnia 2021 11:53
20 grudnia 2021 12:14

No niech Pan nie przesadza -  potępienie to według religii chrześcijańskiej zesłanie do piekieł.  A tu mi Pan wcale nie wygląda na smarzącego się w smole...

zaloguj się by móc komentować

limena @gabriel-maciejewski 20 grudnia 2021 10:44
20 grudnia 2021 12:19

No i znowu pudło. :)

Coś mi sie zdaje, że GM dostanie dziś, wlew dodupny z naparu melisy ekstra!

zaloguj się by móc komentować

umami @lukasz-swiecicki 20 grudnia 2021 11:53
20 grudnia 2021 12:38

Nie wiem, bo nie śledzę środowiska psychiatrów. A koledzy i koleżanki z branży nie przyznają się do znajomości i odwracają głowę? Jeśli tak, to zaryzykuję, że wyklęcie trwa.
Występy u Mazurka, skoro się panowie znają, zaciemniają obraz, bo mogłoby się wydawać, takim postronnym obserwatorom jak ja, że wszystko jest ok, że łaski powróciły.

zaloguj się by móc komentować

umami @lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 12:53

Obejrzałem ten kwietniowy program i mocno się zdziwiłem.
Moje doświadczenia są ograniczone i pewnie stąd, ta moja nieznajomość życia i tego jak jest... naprawdę. Kto tę prawdę ustala, zostawmy na razie na boku.
Jestem pandemiosceptyczny, eufemizując, i może rzeczywiście nazwałbym już siebie antyszczepionkowcem, zwłaszcza co do tych szczepień, dotyczących C-19  (może, jak jechałbym do Afryki, to zaszczepiłbym się przeciwko jakimś wymaganym tam szczepieniom, ale się nie wybieram). Zwłaszcza po tym spektaklu medialnym, trwającym już ponad 1,5 roku. No ale mam usprawiedliwienie: Mam urojeniowe podejście do rzeczywistości. Jestem wsobny i podejrzliwy. I to są dość chore klimaty. 
Jestem pod wrażeniem. Niezła diagnoza i to nie przez telefon, a przez blog.
Czy Mazurek zrobił jakiś program przed tą rozmową, o tym jak lekarze leczą C-19? W ogóle czy dociekał co jest grane, czy uznał od razu, że najlepiej się zaszczepić. A jak to nie pomoże, to powtórzyć to, 4, 5 i 6 i... kolejny raz.

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @Maginiu 20 grudnia 2021 12:14
20 grudnia 2021 15:21

Jacy potępiacze takie i piekło.

zaloguj się by móc komentować

chlor @lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 17:02

Z wymienionych znam tylko Clarksona, i chętnie czytuję. Clarkson jest średnio przenikliwy, ale sypie mnóstwem ciekawych historyjek. Wszędzie był, wszystko jadł, wszystkich zna,  wszystko wie...

Jednak jeden z jego felietonów mocno mnie zniechęcił. Ten w którym broni scjentystów przed powszechnym wyśmiewaniem. Na zasadzie - skoro są ludzie którzy wierzą, że kiedyś żył ktoś kto chodził po wodzie i czynił cuda, to jak można krytykować wiarę w bogów siedzących na Saturnie, czy w coś podobnego. Przecież to to samo wg Clarksona.

 

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @chlor 20 grudnia 2021 17:02
20 grudnia 2021 17:58

Clarkson jest w ogóle średnio mądry. To nie o to chodzi. Ale dobrze trzyma format felietonu i jest mocno niepoprawny politycznie. Jest sprawnym felietonistą, a nie świetnym. Świetny był np. Ecco. Rybiński też był niemal doskonały. A z nieżyjących Słomczyński był niezwykły.

zaloguj się by móc komentować


moreno @lukasz-swiecicki 20 grudnia 2021 17:58
20 grudnia 2021 18:24

Słomczyński jako Joe Alex był świetny!

zaloguj się by móc komentować

tomciob @lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 18:54

A kto to jest Mazurek i które miał urodziny skoro podobno były takie słynne? Setne czy stopierwsze?

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 18:18
20 grudnia 2021 18:55

Oczywiście, że Słonimski. Piszę podczas pracy i chrzani mi się.

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @tomciob 20 grudnia 2021 18:54
20 grudnia 2021 18:56

Dokładnie 50te, a jest felietonistą. A słynne były dlatego, że dużo o nich było w różnych mediach.

zaloguj się by móc komentować

bezczas @umami 20 grudnia 2021 12:53
20 grudnia 2021 19:30

Wow. Ja też do leczenia. Może innym razem, akurat mam o wiele poważniejsze problemy na głowie. Z tą ksobnością jakoś sobie poradzę we własnym zakresie.

Co do reszty, nie każdy może być Łozą.

zaloguj się by móc komentować

chlor @lukasz-swiecicki
20 grudnia 2021 19:36

Niezły jest psycholog-felietonista Paweł Droździak, choćby w kawałku pt "Nowe rządy na nowe czasy". Niezły, ale go nie lubię.

 

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @chlor 20 grudnia 2021 17:02
20 grudnia 2021 20:13

Clarksona, podobnie jak Monty python, wcześniej Dickens cenimy za humor, który cechuje imperium. To jest konglomerat (wolał bym użyć innego określenia, ale kończyłem akademię), jak mniemam, 100%-go połączenia królewskiego poczucia wyższości z totalnym wysraniem się na mieszczaństwo. 

Wiesz, zero kompleksów.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @lukasz-swiecicki 20 grudnia 2021 18:55
20 grudnia 2021 20:40

Antoni Słonimski to numero uno. W moim rankingu, oczywista.
Za nim na "pudle" Karol Zbyszewski.

A dalej to już byłoby więcej nazwisk, choć nieprzesadnie dużo.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Ogrodnik 20 grudnia 2021 20:13
20 grudnia 2021 20:40

Dlaczego akurat mieszczaństwo? Clarkson nie cierpi glównie plebsu wiejskiego. Jego zdaniem na peryferiach Anglii żyją jakieś stwory półzwierzęce, których się boi. Mieszczanom też dokłada (tym z dołów społecznych), ale nie aż tak.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Ogrodnik @chlor 20 grudnia 2021 20:40
20 grudnia 2021 21:12

Nie tylko wielką Brytanię zamieszkują polzwierzeta. To co mówię nie jest na pewno po chrześcijańsku wypowiedziane.

Mieszczanie nawet dzisiaj mają kanapy wypełnione sianem lub trawą morską. Spoglądają z tych legowisk na wielkie ekrany, które ich zabawiają.

Tych ze wsi angielskiej owszem wyśmiewa, ten Clarkson, ale każdy rozsądny półczłowiek wie, że to na niby.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @lukasz-swiecicki 20 grudnia 2021 18:55
20 grudnia 2021 21:31

Przytoczę jeden „smaczek”   gawędy Wacława  Zbyszewskiego, która nosi tytuł „Skamandryci”. Smaczek dotyczy poety i publicysty Antoniego Słonimskiego. Oto w streszczeniu ów wątek.

W. Zbyszewski opowiada o sytuacji, gdy z jakiejś okazji przebywał w kawiarni „Ziemiańskiej”
na ulicy Mazowieckiej w Warszawie, gdzie ziemian bywało jak na lekarstwo, zaś w nadmiarze poetów, aktorów, i, oczywiście, aktorek. Nawet sam właściciel, Karol Albrecht – mistrz cukierniczy, miał za żonę aktorkę-ślicznotkę z Krakowa (Kazia Skalska). Jednakże wówczas rej w tej kawiarni wodziła egeria Skamandrytów, przepiękna Janeczka Kowalska, która poza urodą była na dodatek jedyną siostrzenicą i spadkobierczynią potentata tekstylnego z Łodzi – Aleksandra Heiman-Jareckiego
 [który po przechrzczeniu się z judaizmu na katolicyzm przyjął polskobrzmiący człon nazwiska],
a którego majątek szacowano na fantastyczną wysokość 20 -30 milionów złotych. No i traf chciał,
że wspomniana egeria poprosiła W. Zbyszewskiego, aby towarzyszył jej do Agrykoli, bo tam z kolei umówiona była z poetą Antonim Słonimskim, który dopiero co powrócił z Londynu. Spotkanie doszło do skutku, a W. Zbyszewski, chcąc pokazać się uprzejmym, komplementował ubranie Słonimskiego, dodając iż zapewne zostało zakupione w jednym z ekskluzywnych londyńskich marketów.
Na co Słonimski odpowiedział:

Tak panie, wszystko na mnie jest angielskie – ubranie angielskie, kapelusz angielski, buty angielskie, krawat angielski, tylko morda żydowsko-warszawska”.

Wypada wyjaśnić, iż poeta pochodził z rodziny rabinackiej zamieszkałej w Słonimiu [ówcześnie miejscowość w województwie nowogródzkim, dzisiaj miasto na terytorium Białorusi, obwód grodzieński], ale urodził się jako katolik, gdyż jego ojciec wychrzcił się. W. Zbyszewski przytacza również anegdotę dotyczącą ojca Antoniego Słonimskiego [Stanisława], który był znanym warszawskim lekarzem.

Otóż gdy tenże ojciec siedział w kawiarni Loursa [budynek Hotelu Europejskiego, kawiarnia ta miała wejście od Pl. Teatralnego], obok kawiarni na chodniku upadł porażony atakiem serca jakiś wysoki urzędnik rosyjski. Wrzawa wokół i ludzie wołają o lekarza na pomoc. Słonimski - ojciec wybiega z kawiarni i przystępuje do masażu serca Rosjaninowi. Ten otwiera oczy i z przerażeniem dostrzega nad sobą fizjonomię starego Żyda z długą czarną brodą [w Wikipedii jest stosowna fotka, można na jej podstawie wyobrazić sobie reakcję rosyjskiego dygnitarza]. Na co Słonimski-ojciec woła do Rosjanina: „chrieszczonnyj, waszje priewoschoditielstwo!”. Co oznacza: „chrzczony, Ekscelencjo”. Nie trzeba dodawać, iż w efekcie rosyjski notabl bardzo szybko ożył.

 

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 20:40
20 grudnia 2021 22:37

No tak! Zbyszewski! Zapomniałem, jasne.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 21:31
20 grudnia 2021 22:37

hahahaha 

morda żydowska - piekne.

kiedys w takim razie to nie było aż tak obrażliwe - słowo żyd.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 20 grudnia 2021 22:37
20 grudnia 2021 22:48

Słowo "żyd" nadal  nie jest obraźliwe. Jest neutralne.
"Obrażalność" może natomiast  wynikać z kontekstu w jakim zostało użyte.

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 22:48
20 grudnia 2021 22:58

Polemizowałbym z tym, że nie obrażliwe.

Ale prawda jak kumpla żyda zwyzwalem to nazwałem go parchem. Żyd bylo za słabo.

 


 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 20 grudnia 2021 22:58
20 grudnia 2021 23:42

analogia:

Polak (neutralne); polaczek (pejoratywne).

Żyd - neutralne; żydek (pejoratywne)

 

zaloguj się by móc komentować

ThePazzo @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 23:42
20 grudnia 2021 23:54

ale jeśli np. Polaka nazwiemy żydem to już może się obrazić ;)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ThePazzo 20 grudnia 2021 23:54
21 grudnia 2021 00:27

A niektórzy z Polaków  (uzbierało by się ich  trochę) oburzą się jak nazwie się ich Polakiem.

Zaprotestują, i usciślą że są "europejczykami".

Niby że z geografii mieli przynajmniej ocenę dostateczną.

zaloguj się by móc komentować



lukasz-swiecicki @stanislaw-orda 20 grudnia 2021 22:48
21 grudnia 2021 14:54

Tak. Nadal jest neutralne. A mimo to ludzie jakoś się nad nim zastanawiają i to jest trochę antysemityzm chyba?

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować