-

lukasz-swiecicki

Kwestia logiki czyli wrażenia po lekturze artykułu

Kwestia logiki czyli wrażenia po lekturze artykułu Udo Schuklenka i Suzanne ven de Vathorst opublikowanego w piśmie Journal of Medical Ethics.

Nie szukałem tego artykułu, bo nigdy nie sądziłem, że pisze się takie rzeczy. Artykuł sam mnie znalazł za pośrednictwem Redaktora Naczelnego. Nie jestem wdzięczny. Po przeczytaniu tego manifestu, a tym chyba wspomniany artykuł jest, czuję się źle. Czuję się tak, jak czuje się człowiek po kontakcie ze Złem w czystej postaci. Tym najgorszym rodzajem zła, które zawsze, bo taka jest żelazna reguła, zawsze podkreśla, że właśnie Dobrem jest, a nie Złem. To tak jak kolektywizacja na Ukrainie w latach 30 tych. Od początku do końca świetny pomysł na poprawę jakości produkcji rolnej. I efekt uboczny w postaci dwóch milionów trupów. Drobna sprawa. Z tekstu dowiedziałem się, że w Holandii morduje się obecnie rocznie „jedynie” około 40 osób chorych na depresję. To rzeczywiście inna skala problemu, jeszcze długo nie dojdziemy do milionów, więc pewnie na razie nie ma się co denerwować…

Tym co chyba najbardziej uderza jest niezwykle neutralny ton wypowiedzi. Autorzy w zasadzie polemizują z opiniami przeciwników zabijania chorych (nazywanego „wspomaganym samobójstwem”, ale to przecież tylko nazwa, również Żydzi nie byli mordowani – ich kwestia „była ostatecznie rozwiązywana”), ale ta polemika wyraźnie nie ma wysokiej temperatury. Ot takie tam rozmyślanka.

No więc ustalamy sobie czym tam jest, a czym nie jest lekooporna depresja i czy częsta ona czy rzadka. Nawiasem mówiąc autorzy cały czas mylnie używają określenia „depresja lekooporna” (treatment-resistant), mając jednak najwyraźniej na myśli depresję „nieuleczalną” (incurable) – to jednak nie jest to samo, można oczywiście się domyślać czemu ma służyć takie niewinne qui pro quo – jeśli nazwiemy depresję nieuleczalną, to będziemy musieli udowodnić, że naprawdę nie da się jej wyleczyć. A udowodnić już się nie da, bo pacjent nie żyje i de facto nikt już go nie leczy! Jednak moim zdaniem zupełnie nie w tym rzecz. Autorzy właśnie chcieliby sprowadzić dyskusję do detali, określeń i definicji. Ich chłodny ton ma zachęcić do „naukowego” traktowania. Z góry można przypuścić, że każda próba okazania większych emocji zostanie potraktowana jako prowincjonalna, niedojrzała, niewarta zwrócenia na nią uwagi. I tyle jeśli chodzi o ton.

Treść jest zupełnie prosta. „Ponieważ”, piszą autorzy, „wszyscy cywilizowani ludzie zgadzają się co do tego, że ludzie nie mogą cierpieć i trzeba im cierpienia skracać zabijając ich, to nie możemy z tej społeczności zasługujących na współczucie wykluczać chorych na depresję. Żadną miarą nie możemy tego robić! Rozumiemy, że wy, społeczeństwo zacofane i niemiłe, lekceważycie cierpienia związane z depresją (tu następuje bardzo szczegółowy opis tych cierpień), jednak my, etycy prawdziwi, wiemy, że te cierpienia są straszne i w związku z tym nie ma mowy, żebyśmy odpuścili. Jeśli tylko te chore na depresję osoby powiedzą, że nie chcą żyć, to trzeba ich natychmiast posłuchać i wykonać tę prośbę z szacunku. I nie wolno ani chwili czekać na możliwe ustąpienie lub wyleczenie depresji, bo przecież każda taka chwila to cierpienie i nie nam, głupiemu społeczeństwu, decydować jak długo jest za długo. Cierpienie trzeba uszanować i już”. To co napisałem nie jest dosłownym cytatem z artykułu tylko skrótem, ale jest skrótem bardzo wiernym i ręczę, że oddałem dokładnie to co przeczytałem.

To wszystko jest zupełnie logiczne i po przemyśleniu tych argumentów muszę przyznać, że w pełni zgadzam się z panem Schuklenkiem i panią van de Vathorst. Nie ma siły, żebym się nie zgodził. Jeśli ktoś uważa, że człowieka cierpiącego należy zabić, żeby mu ulżyć, to będzie musiał się zgodzić, że, w imię szacunku (!), oznaczać to będzie zabijanie chorych psychicznie, dzieci, niemowląt, a z czasem także posiadaczy niehigienicznych poglądów, którzy w opinii ekspertów z pewnością się z tymi poglądami męczą, tylko, że o tym nie wiedzą.

Przesada? Na pewno nie! Jeśli osoby z psychotyczną depresją, urojeniowo oceniające świat i swoją sytuację (a takie osoby autorzy wspominają!) mogą podjąć decyzję, że my (zdrowi) mamy je zabić, to znaczy, że ocena rzeczywistości nie ma żadnego znaczenia. A jeśli ocena rzeczywistości nie ma znaczenia, to nie potrzeba żadnej choroby, wystarczą niehigieniczne poglądy. Oczywiście, posiadacze tych poglądów muszą nas jeszcze poprosić o śmierć, ale chyba potrafimy sobie z tym poradzić? Będzie można im wytłumaczyć, jestem pewien. Przecież „wszyscy cywilizowani ludzie” już zrozumieli, że nie można dopuścić do jakiegokolwiek cierpienia, tylko natychmiast należy je kończyć śmiercią. A czym jak nie cierpieniem są nieprawidłowe (np. „nacjonalistyczne”) poglądy? Jeśli ktoś uważa, że taka kategoria jak naród ma znaczenie – to bredzi, jeśli bredzi – to cierpi, jeśli cierpi – to trzeba to przerwać, tak nie można. I nie dlatego, że my nacjonalistów nie lubimy, ależ wręcz odwrotnie – z szacunku, wielkiego szacunku, dla nich, chcemy im dać to co i reszcie ludzkości. Niech sobie spokojnie umrą!

Ostatecznie, tak jak ja to widzę, wszystko sprowadza się tylko do jednej kwestii, jednej jedynej. Nie jest najważniejsze czy mamy szansę doczekać się na skuteczną metodę leczenia, nie jest najważniejsze, które cierpienie największe. W końcu musimy sobie zdawać sprawę i to najlepiej każdego dnia, że każde życie kończy się śmiercią, a śmierć zawsze następuje z jakiejś przyczyny i, że contra vim mortis non est medicamen in hortis, a więc nie wyleczymy nie tylko wszystkiego, ale tak naprawdę nie wyleczymy w ogóle niczego! Bo przecież tylko odwlekamy to, co i tak nieuniknione, nie anulujemy wyroku, tylko zyskujemy odroczenie. I właśnie dlatego tylko jedna kwestia jest ważna – kto powinien decydować o życiu i śmierci, kto może o tym decydować. I jest tylko jedna, jedyna odpowiedź – nie może tego robić Człowiek. Jeśli ktoś nie wierzy w Boga, to problem jest dla niego nierozwiązywalny, przykro mi. Jeśli wierzy – tylko Bóg może decydować. Zgadzam się bowiem z autorami artykułu, że jeśli już uznamy, że to my możemy decydować o śmierci czyjejkolwiek, to dalej nie ma już żadnych granic!! Jeśli możemy odebrać życie komukolwiek – nieurodzonemu, ale przecież żyjącemu (!!) dziecku z zespołem Downa, komuś, kto na naszych oczach cierpi katusze, choremu na straszną depresję – komukolwiek, to w myśl tej samej logiki możemy je odebrać każdemu!! Dosłownie każdemu. Jeśli to nieładnie więzić ludzi, co do zasady, to i Breivika więzić nieładnie. Jeśli ładnie zabić, bo ktoś prosił, to ładnie też zabić, gdy co prawda nie prosił, ale prosić powinien, tylko nie rozumie co dla niego dobre (np. osoba chora psychicznie, która ze względów urojeniowych mówi, że chce, żeby ją zabić, wcale o to przecież nie prosi wg kryteriów świata realnego – a gdyby powiedziała, że jest królem to co? Holenderscy etycy kopną się po koronę?? A czemu nie? Przecież trzeba ludzi uszczęśliwiać.). Jeśli komuś takie rozumowanie nie odpowiada, to mam dla niego przykrą wiadomość, jest skazany na to co ja. Musi być przeciw śmierci.

Niezależnie więc od tego, czy jesteś mój Czytelniku osobą wierzącą i niezależnie od tego na czym wiara Twoja polega, czy jesteś agnostykiem czy też satanistą, jeśli nie chcesz obrazić swojej inteligencji musisz logicznie przyznać – jeśli śmierć – to dla wszystkich i od zaraz. Bo nie ma prawdziwych kryteriów, które mogłyby się obronić. Nie ma „ani jednego”, że tak językiem biblijnym powiem. „Oto kładę przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo lub przekleństwo” powiedział Bóg do Mojżesza w Księdze Powtórzonego Prawa – być może jeszcze za mało powtórzonego.

Dlaczego więc artykuł dwojga „filozofów” (filozof to miłośnik mądrości, więc tytuł się oczywiście nie należy, jako, że nie ma mądrości bez dobra) jest tak obrzydliwy? A zapewniam, że przynajmniej dla mnie jest i to skrajnie. Nie dlatego, że autorzy namawiają i podżegają do zabójstwa, choć właśnie to robią. To jest bardzo złe. Ale naprawdę obrzydliwe, jest udawanie, jestem przekonany, że także przed sobą, że jest wręcz przeciwnie. Że nie namawiamy do zła, tylko do równego traktowania, do poszanowania cierpienia, do zrozumienia istoty depresji i tego czym jest jej leczenie, a także tegoż leczenia bezskuteczność (autorzy mimochodem twierdzą, że nie ma skutecznej możliwości leczenia depresji – sugerują, że w ogóle!!! Otwiera się interesujące nowe pole do dalszych energicznych działań..). A to „asystowane samobójstwo” to tylko tak przy okazji, mimochodem, właściwie symbolicznie. I to jest do głębi obrzydliwe.

Twierdzę, że kwestie eutanazji, aborcji, asystowanego samobójstwa i innych zawoalowanych form zabijania ludzi, to nie tylko kwestie moralne. Nie wystarczy, że mówię „nie zgadzam się, bo takie mam zasady” – choć oczywiście tak właśnie mówię i takie mam zasady, ale jest to też kwestia podstawowej i elementarnej logiki!! Nie ma żadnego bezwzględnego kryterium dla rozeznania kogo można, a kogo nie można pozbawić życia. Myślę, że każdy przyzna, że mam rację. Jeśli tak, to nie mogę zabijać absolutnie nikogo nigdy, albo powinienem absolutnie wszystkich i zawsze. Tak więc mamy przed sobą życie lub śmierć, błogosławieństwo lub przekleństwo. Wybór należy jeszcze do nas, ale holenderscy etycy myślą, że do nich…

Niech Bóg się nad nimi zlituje.

 



tagi: eutanazja  chorzy psychicznie  artykuł 

lukasz-swiecicki
28 października 2021 10:41
21     1610    23 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Janek-D @lukasz-swiecicki
28 października 2021 11:01

Świetna synteza, dziękuję. Jeżeli nie ma Boga jako wyznacznika obiektynej Prawdy ot jest obiektywna śmierć dla wszystkich, kto silniejszy i ma władzę, ten zdecyduje za co należy się zgon...

zaloguj się by móc komentować

atelin @lukasz-swiecicki
28 października 2021 11:08

"Przesada? Na pewno nie! Jeśli osoby z psychotyczną depresją, urojeniowo oceniające świat i swoją sytuację (a takie osoby autorzy wspominają!) mogą podjąć decyzję, że my (zdrowi) mamy je zabić, to znaczy, że ocena rzeczywistości nie ma żadnego znaczenia. A jeśli ocena rzeczywistości nie ma znaczenia, to nie potrzeba żadnej choroby, wystarczą niehigieniczne poglądy. Oczywiście, posiadacze tych poglądów muszą nas jeszcze poprosić o śmierć, ale chyba potrafimy sobie z tym poradzić? Będzie można im wytłumaczyć, jestem pewien. Przecież „wszyscy cywilizowani ludzie” już zrozumieli, że nie można dopuścić do jakiegokolwiek cierpienia, tylko natychmiast należy je kończyć śmiercią. "

Skąd Pan wie, że jest Pan zdrowy?

zaloguj się by móc komentować

valser @lukasz-swiecicki
28 października 2021 12:18

Z logika jest rowniez tak, ze jek ktos jest organicznie glupi, to nie mozna mu przemowic do rozumu. Z przyczyny oczywistej, ze rozum jest tutaj nieobecny. Glupota, to jest jedna z tych przypadlosci czlowieka, ze cierpia glownie ludzie zgromadzeni wokol glupola, a on sam ma sie dobrze i niespecjalnie cierpi.

Dyskusja z diablem na argumenty z logika w tle jest niebezpieczna i nie ma sensu. Tej oferty nie mozna powaznie traktowac, nalezy ja po prostu odrzucic i wysmiac. Prawo w Holandii to jest nowoczesna piekloszczacka barbaria. Nie maja w kodeksie karnym kary smierci, ale zabijaja poza KK, na zlecenie konsylium lekarzy.

Z drugiej strony, kazdy sredniowieczny rycerz chrzescijanin nosil przy sobie sztylet, ktory nazywal sie z lacinska mizerykordia - "milosierdzie" i sluzyl do dobijania wroga, zeby ten sie juz nie meczyl.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mizerykordia

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @lukasz-swiecicki
28 października 2021 12:36

Zaprezentowana w artykule "logika" otwiera kilka fajnych furtek:

1/ Zbrodniarz z pewnoscia cierpi z powodu wyrzutów sumienia. Nawet, jesli jest psychopata i nie cierpi, to przecież cierpieć powinien. Nalezy mu wiec ulżyć.

2/ Zbrodniarz może być absolutnie niewinny, bo sie "urodził psycholem". Jesli tak, to urodził się z wrodzona jakąs wadą. powinien, w zasadzie, zostac wyabortowany. Ale nie ulegajmy klero-faszystowsko-pedofilskim zabobonom: rozszerzmy prawo do aborcji do 1000 miesiaca od zapłodnienia i "ulzyjmy" psycholowi za pomoca np. piły motorowej. Tak z szacunku dla jego cierpień, które przecież powinien odczuwac..

zaloguj się by móc komentować

z-daleka @valser 28 października 2021 12:18
28 października 2021 12:37

..Dyskusja z diabłem na argumenty z logiką w tle jest niebezpieczna i nie ma sensu.

Niby lapidarne stwierdzenie ależ głębia tego do przemyślenia dla każdego jeszcze raz !

Chyba nie można tego lepiej ująć Panie "walser" 

zaloguj się by móc komentować

Alberyk @lukasz-swiecicki
28 października 2021 14:05

To czysta makabra. Deptanie wszelkich zasad od starożytnych klasycznych filozofii po przysięgę Hipokratesa. Zresztą, to jest podobna ścieżka argumentacji, jak wskazywano wcześniej nadludzi, tutaj subtelnie niby troska o cierpiącego, a w tle ekonomia, wygodnictwo i skrajny poziom pychy. Po prostu satanizm z którym nie ma dyskusji. 

Pozdrawiam 

zaloguj się by móc komentować

lukasz-swiecicki @atelin 28 października 2021 11:08
28 października 2021 14:14

To nie ma znaczenia. Równie dobrze mogę być chory. To tylko etykieta.

zaloguj się by móc komentować

handlarz @Alberyk 28 października 2021 14:05
28 października 2021 14:40

„Dying is not a crime” (umieranie to nie zbrodnia)

„Doctor Death” (Doktor Śmierćhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Jack_Kevorkian

 

„najbardziej miłosierną rzeczą, jaką może zrobić wielka rodzina dla jednego ze swych dzieci jest zabicie go” Margaret Sanger,

zaloguj się by móc komentować

beczka @lukasz-swiecicki
28 października 2021 14:53

Zamiast szpitala psychiatrycznego, marzy się tym pseudo filozofom szpital Arkham z komiksów, zamiast leczenia "pomoc".

Myślę teraz o tych wszystkich nastolatkach co mają problem ze związaną w tym czasie huśtawką nastrojów. To jest wypisz wymaluj dla nich aborcja. Tak więc małe dzieci z zespołem mordowac się będzie w imię ograniczenia ich przyszłych cierpień, a duże dzieci dla ograniczenia cierpień teraźniejszych

zaloguj się by móc komentować


DYNAQ @handlarz 28 października 2021 15:01
28 października 2021 15:19

''Posiadanie jednego dziecka mniej pozwoli zaoszczędzić 58,6 ton ekwiwalentu CO2 rocznie''

Co na to rabin Schudrich..?

zaloguj się by móc komentować

handlarz @DYNAQ 28 października 2021 15:19
28 października 2021 15:46

„Chrześcijaństwo przeminie. Zniknie i skurczy się. Nie ma się o co spierać. Ja mam rację, i to się okaże. Jesteśmy obecnie bardziej popularni niż Jezus".

to John Lenon, rabin Schudrich chyba zadowolony...

zaloguj się by móc komentować

handlarz @handlarz 28 października 2021 15:46
28 października 2021 16:00

cd. rabin

zamiast lewica/lewicowi liberalowie moze byc kahał,

Lewicowi liberałowie wydają się mieć nadmierną potrzebę zmuszania innych do podążania za ich systemem wierzeń. Stanowią antytezę „żyj i pozwól żyć innym”. Mają niewielką lub żadną tolerancję dla odmiennych poglądów, zwłaszcza tych, które zagrażają ich własnym stanowiskom. Wiedzą, że racjonalny sprzeciw poważnie podważy ich wiarygodność, więc tłumią go.

Są ślepi na realia rasy, biologii i genetyki. Dla lewicy większość ludzkiej natury jest „konstrukcją społeczną” – czymś giętkim i plastycznym, czymś, co można zdefiniować i przedefiniować niemal do woli. Ludzie są jedynie 'biologią plastyczną'; wiele ras przypomina różne kolory Playdough, wszystkie jednakowo dają się formować w nowe kształty i formy. Skutkuje to nadmiernie inkluzywnym i naiwnym egalitaryzmem./tlumacz/,

za T.McDonald

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @lukasz-swiecicki
28 października 2021 20:15

kojarzy mi się to z "neutralnym" neologizmem, brzmiacym  "przerywanie ciąży".

I dlaczego nie "przerwanie"?

No bo ileż to razy można daną ciążę "przerywać"?

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @lukasz-swiecicki
28 października 2021 20:17

To było kiedyś dość głośne: Holendrzy chcieli zakładać w Polsce domy spokojnej starości z tym zastrzeżeniem i pod tym warunkiem, że zarządzać tymi domami i opiekować się pensjonariuszami będą katolickie zakonnice

Dziękujmy Panu Bogu, że jednak żyjemy w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @lukasz-swiecicki
29 października 2021 08:42

Współczesna medycyna pozazdrościła skuteczności weterynarii. Bo zwierzęta leczymy, kiedy to ma dla nas "sens", kiedy są dobre rokowania, kiedy ich nie ma - zabijamy. Dalej, trend do wyeliminowania "szkodzących" jednostek jest również weterynaryjny. Liczy się "stado" (czemu mówi się o odporności stadnej, a nie zbiorowej?). Szczepimy wszystkich dla dobra "ogólu", nieważne, że jednostkom zaszkodzi, czy zabije, zero odpowiedzialności. Odrzucamy chrześcijański indywidualizm, na rzecz mentalności hodowcy, czy nadzorcy. Ciężkie czasy, bardzo ciężkie. Diabeł miał zstąpić na ziemię i chyba to właśnie ma miejsce.

zaloguj się by móc komentować

dziadek-gpgpu @SalomonH 29 października 2021 08:42
29 października 2021 14:19

"... Odrzucamy chrześcijański indywidualizm ..." - może nawet nie tyle indywidualizm, co personalizm.

Zamiast "osoby", mamy "zasób". Troska o "zasób" może sie opłacać, lub nie.
 

Mentalność jest przeżarta pojęciem "człowieka jako zasobu".


Rozmowa w firmie programistycznej:
" - Macie u siebie błąd. Daj to komuś do poprawienia na cito.
- Sorry, na dzisiaj nie mam żadnego wolnego zasobu. Może w przyszłym tygodniu."

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @lukasz-swiecicki
29 października 2021 21:14

Ale właśnie logiki (i filozofii) nie naucza się już od dobrych kilkudziesięciu lat. Nawet na wyższych uczelniach.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Grzeralts 29 października 2021 21:14
29 października 2021 21:29

Faktycznie. Policzyłem, że filozofię marksistowską miałem na studiach jakieś 40 lat temu. Marksa tam w zasadzie nie było, głównie Grecy.

zaloguj się by móc komentować

klon @lukasz-swiecicki
29 października 2021 23:35

Taaak. Czysty materializm jest bazą na kanwie którego wnioski swe oparli wymienieni holenderscy "etycy". Skoro w żadnym żywym stworzeniu nie znajdują nic z cząstki Boskiego Stworzenia, nie widzą przeszkód w traktowaniu człowieka jako "nawozu". 

BTW 

Zastanawiałem się kiedyś: czemu przed klinikami Planned Parenthood nie widać nigdy działaczy obrońców życia na Ziemi - Greenpeace? W Polsce winna działać Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot. Chyba wyślę do nich zapytanie  o powody ich absencji w czasie akcji pro-life. 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @klon 29 października 2021 23:35
29 października 2021 23:54

Pracownia na rzecz wszystkich istot oprócz człowieka.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować